person holding babys hand

Diaconie (Helpen)

Caritas Werkgroep Lopik-Cabauw-Polsbroek

De Caritas Werkgroep Lopik-Cabauw-Polsbroek is een werkgroep, die veel achter de schermen werkt en probeert in dit uitgestrekte landelijke gebied mensen die in moeilijkheden zijn geraakt of een steuntje in de rug kunnen gebruiken, op een verantwoorde manier te helpen. Zij doet dit vanuit de kernwaarden die centraal staan in de boodschap van Jezus en de christelijke gemeenschap: dienen en dienstbaarheid. Als Werkgroep proberen we niet alleen financieel maar ook maatschappelijk samen met de hulpvragers naar blijvende oplossingen te zoeken.

Heb je schulden of dreigende schulden en zie je zelf geen oplossing meer? Dan kan SchuldHulpMaatje Gemeente Lopik je helpen. Aanmelden kan telefonisch: 06-43 98 92 11.

Deze organisatie, zelfstandig onderdeel van de landelijke vereniging SchuldHulpMaatje Nederland, biedt iemand die met je meedenkt, praktische hulp geeft en aanmoedigt. Je wordt gekoppeld aan een schuldhulpmaatje, een echt maatje, dat niet begint over ‘eigen schuld, dikke bult’, maar geduldig luistert als jij over je zorgen praat. Die je helpt bij het op een rij zetten van je inkomsten en uitgaven en je daarover adviseert. De Schuldhulpmaatjes Lopikerwaard zijn gediplomeerde vrijwilligers die je graag een helpende hand willen bieden. Sinds kort is er zelfs een Schuldhulpmaatje jong voor jongeren met schulden.

Naast het financieel en fysiek ondersteunen van SchuldHulpMaatje (Gerard Wiltenburg is de coördinator) zorgt de Caritas Werkgroep er ook voor dat de hongerigen gevoed worden, wereldwijd en lokaal en ondersteunt daarom:

• ‘Kerk in actie’, deze organisatie werkt bij grote rampen samen met de Samenwerkende Hulporganisaties
• de Voedselbank

Het Caritas-werk dat zichtbaar is naar buiten toe:

• zieken bezoeken ongeacht hun leeftijd
  • bezoeken van parochianen van 75 jaar en ouder op hun verjaardag
  • met Allerzielen op alle graven op het kerkhof naast de kerk Noveenkaarsen (op batterij) laten branden

Tenslotte financiert de Caritas Werkgroep de Kerkradio.

Door de Stichting Kerkradio Midden Holland is er een zender in de kerktoren geplaatst. Daardoor kan men in Cabauw, Lopik, Polsbroek en Schoonhoven rechtstreeks meeluisteren met de vieringen in de kerk te Cabauw. Dat is heel eenvoudig: stekker in het stopcontact en aanzetten. Deze kerkradio is vooraf ingesteld op de juiste golflengte. Wie interesse heeft kan contact opnemen met Henk Wiltenburg op telefoonnummer 0348-508916.

De Caritas Werkgroep Lopik-Cabauw-Polsbroek bestaat uit:

• Gerard Wiltenburg
• Carla Overbeek
• Jos van Lint

U kunt contact opnemen met de werkgroep via de pastorie op telefoonnummer 0348-551292.

Traditiegetrouw wordt met Kerstmis de deurcollecte voor de Caritas Werkgroep gehouden, zodat zij voldoende financiële armslag heeft voor het komende jaar. Wilt u haar nog extra steunen? Maak dan een gift over op rekeningnummer NL31 RABO 0324 4301 59 t.n.v. PCI H.Drie-eenheid. Dit is het rekeningnummer van de Caritas Werkgroep Lopik-Cabauw-Polsbroek.

Dienstbaarheid aan de mens

Diaconie komt van het Griekse woord ‘diakonia’ dat ‘dienen’ betekent. Dienen en dienstbaarheid staan centraal in de boodschap van Jezus en de christelijke gemeenschap. Diaconie is gericht op het kleiner maken van sociaal-maatschappelijke nood van mensen. Een liefdadigheidsactie kunnen we diaconaal noemen wanneer zij komt vanuit een kerk of door het Evangelie is geïnspireerd.

Deze actie kan ten dienste staan van iedere mens die een steuntje in de rug kan gebruiken. Zij kan zich richten op eigen parochianen, de Nederlandse samenleving of nood elders in de wereld. Op deze manier is de kerk present in de samenleving.

Neem NU contact op met SchuldHulpMaatje Gemeente Lopik. Je hebt dan iemand nodig die met je meedenkt, praktische hulp geeft en aanmoedigt. Een “maatje”, dat niet begint over “eigen schuld, dikke bult”, maar geduldig luistert als jij over jouw zorgen praat. Zo’n “maatje” vind je bij onze stichting. Wij zijn gediplomeerde vrijwilligers, die jou graag een helpende hand willen bieden.

Wij willen ook helpen als er nog geen schulden zijn, maar er wel schulden dreigen te ontstaan.

Ieder mens verdient een nieuwe kans

SchuldHulpMaatje Gemeente Lopik helpt mensen bij schulden door hen te koppelen aan een “schuldhulpmaatje”.
Dit zijn gekwalificeerde vrijwilligers, die ondersteunen met het geven van adviezen.
Wij zijn een zelfstandig onderdeel van de landelijke vereniging SchuldHulpMaatje Nederland.

Neem vrijblijvend contact met ons op: